Sveikata

Vitaminas D – jo nauda ir svarba mūsų organizmui

Žmogaus organizme vitaminas D gaminasi būnant saulėje. Tačiau šio vitamino kiekį organizme galima padidinti ir vartojant tam tikrus maisto produktus arba maisto papildus.

Vitaminas D yra svarbus dėl kelių priežasčių, tarp kurių yra ir sveikų kaulų bei dantų išsaugojimas. Įdomu tai, kad nepaisant šio vitamino pavadinimo, vitaminas D nėra vitaminas – jis yra prohormonas arba hormono pirmtakas.

Vitaminai yra maistingosios medžiagos, kurių organizmas negali pats pagaminti, todėl žmogus juos turi įtraukti į savo mitybos racioną. Tačiau vitaminas D gali gamintis ir mūsų organizme.

Vitamino D privalumai

Vitaminas D turi daugybę įvairių vaidmenų mūsų organizme. Todėl plačiau pakalbėsime apie kelis iš jų.

Sveiki kaulai ir dantys

Vitaminas D vaidina svarbų vaidmenį reguliuojant kalcio kiekį ir išsaugant fosforo lygį kraujyje. Visa tai yra labai svarbu, jei norime išsaugoti sveikus kaulus ir dantis.

Žmogaus organizmui reikia vitamino D tam, kad plonoji žarna galėtų stimuliuoti šio vitamino gamybą ir absorbuoti kalcį, o taip pat tam, kad įsisavintų kalcį, kurį išskiria inkstai.

Vaikai, kuriems trūksta vitamino D, gali susirgti rachitu. Panašų šio vitamino trūkumo poveikį gali patirti ir suaugusieji – vitamino D trūkumas gali pasireikšti kaip osteomaliacija (arba kaulų suminkštėjimas). Be to, šio mūsų organizmui svarbaus vitamino trūkumas gali paskatinti ir osteoporozės (kaulų ligos, kuria sergant mažėja kaulų tankis ir jie darosi trapūs) vystymąsi.

Kova su ligomis

Mokslininkų atlikti tyrimai rodo, kad vitaminas D taip pat galėtų vaidinti svarbų vaidmenį kovoje su įvairiomis ligomis.

Mažina depresiją

Moksliniai tyrimai rodo, kad vitaminas D taip pat galėtų vaidinti svarbų vaidmenį reguliuojant mūsų nuotaiką ir mažinant depresiją. Vieno tyrimo metu mokslininkai nustatė, kad žmonėms, kurie sirgo depresija, ir vartojo maisto papildus su vitaminu D, pastebimai sumažėjo šios ligos požymiai.

Kito tyrimo metu nustatyta, kad žmonių, kurie sirgo reumatine liga fibromialgija, organizme vitamino D trūkumas buvo aptinkamas kur kas dažniau tiems žmonėms, kuriems buvo diagnozuotas ir nerimas bei depresija.

Padeda mažinti svorį

Žmonės, kurie bando atsikratyti papildomų priaugtų kilogramų, turėtų pagalvoti ir apie maisto papildų, kurių sudėtyje yra vitamino D, įtraukimą į savo kasdienės mitybos racioną.

2009 m. atlikto tyrimo metu gauti rezultatai parodė, kad žmonės, kurie kasdien vartojo maisto papildus su kalciu ir vitaminu D, sugebėjo atsikratyti daugiau svorio nei tie, kurie vartojo placebą. Mokslininkų teigimu, papildomas kalcio ir vitamino D kiekis turėjo apetitą mažinantį poveikį.

Sveikas nėštumas

2019 m. paskelbtos medicininės apžvalgos duomenimis nėštumo metu moterys, kurioms trūksta vitamino D, susiduria su didesne preeklamsijos (aukštas arterinis kraujospūdis, pabrinkimai, baltymas šlapime, galvos skausmas, traukuliai, sąmonės netekimas ir kt.) išsivystymo ir priešlaikinio gimdymo rizika. Be to, medikai nustatė, kad vitamino D trūkumas gali sukelti nėščiųjų diabetą ir bakterinę vaginoze.

Vitamino D trūkumo simptomai

Nors žmogaus organizmas pats gali gaminti vitaminą D, yra daug įvairių priežasčių, dėl kurių šio vitamino mūsų organizme gali trūkti.

Kai kurie vitamino D trūkumo požymiai:

  • dažnesnis sergamumas arba infekcijos,
  • kaulų ir nugaros skausmai,
  • raumenų skausmai,
  • blogai gyjančios žaizdos,
  • nuovargis,
  • prasta nuotaika,
  • plaukų slinkimas.

Ilgiau trunkantis vitamino D trūkumas gali sukelti ir rimtesnes komplikacijas, tarp kurių yra:

  • širdies ir kraujagyslių ligos,
  • tam tikrų rūšių onkologinės ligos (pvz., krūties, prostatos ar gaubtinės žarnos vėžys),
  • neurologinės ligos,
  • autoimuniniai susirgimai,
  • infekcijos,
  • nėštumo komplikacijos.

Vitamino D šaltiniai

Gauti pakankamai saulės – tai geriausias būdas mūsų organizmui padėti pasigaminti pakankamai vitamino D, tačiau ne visada ir ne visi turime tokią galimybę. Todėl savo kasdienės mitybos racioną reikėtų papildyti maisto papildais ir vitamino D turinčiais maisto produktais.

Keli vitamino D turinčių maisto produktų pavyzdžiai:

  • riebi žuvis (pvz., lašiša, tunas ar skumbrė),
  • kiaušinių tryniai,
  • sūris,
  • jaučio kepenėlės,
  • grybai,
  • vitaminizuotas pienas,
  • vitaminizuotos košės ir sultys.

Taigi, vitaminas D yra būtinas kiekvieno iš mūsų organizmui ir nors tai vitaminas, kurį mūsų organizmas sugeba pasigaminti pats, dažnai mes turime jam „pagelbėti“ ir pasirūpinti tiek pilnaverte mityba, tiek ir natūralių maisto papildų vartojimu.