Sveikos gyvensenos ekspertas Artūras Sujeta paaiškino, kodėl sportuojantiems būtina valgyti avižas

Aktyvios gyvensenos šalininkai, sportą laikantys neatsiejama gyvenimo dalimi, gerai žino: norint, kad treniruotė išties būtų produktyvi, organizmą būtina aprūpinti energija. Todėl gyvenant fiziškai aktyviai itin svarbiu faktoriumi tampa subalansuota mityba. Sveikos gyvensenos ir mitybos specialisto Artūro Sujetos teigimu, nepamainomu mitybos raciono „ingredientu“ šiuo atveju tampa kartais visai nepelnytai pamirštamos avižos – aibę energijos žmogaus organizmui teikiantis, raumenims būtinų baltymų šaltinis.

Avižos – unikalus produktas

Anot sveikos gyvensenos eksperto A. Sujetos, avižos – maistinių medžiagų aspektu unikalus produktas. „Avižose yra vandenyje tirpių ir netirpių maistinių skaidulų, organizmui gyvybiškai būtinų baltymų, aminorūgščių – triptofano ir lizino, vitaminų B1, B2, B6 ir K, karoteno ir organinių rūgščių, tokių kaip pantotenas, oksalas, erukas ir kitos. Be to, avižose yra magnio, kalio, geležies, cinko, jodo ir kitų elementų, tokių kaip fluoras, manganas, nikelis ir kiti“, – vardija specialistas.

Visos šios naudingosios medžiagos, pasak A. Sujetos, žmogaus organizmą veikia kaip efektyvi blogojo cholesterolio, nutukimo, širdies ir kraujagyslių sistemos ligų, uždegiminių reakcijų, virškinimo sistemos ligų prevencija.

„Liaudies medicinoje avižos naudojamos labai plačiai: nuo skrandžio ligų iki nemigos gydimo. Yra atlikta daug tyrimų, kurių metu nustatytas teigiamas avižų sėlenų poveikis žarnyno gleivinei, mikroflorai, organizmo atsparumui, cholesterolio ir cukraus kiekio kraujyje reguliacijai ir net onkologijai“, – sako ekspertas ir priduria, kad ypač svarbus avižose aptinkamas elementas yra „specifiniai“ angliavandeniai, vadinami beta gliukanais, kurie kartu su skaidulinėmis medžiagomis ne tik naudingi mažinant cholesterolį, bet ir gali teigiamai veikti imuninę sistemą.

Sportuojantiems – vertingos energijos šaltinis

Nors valgyti avižas naudinga kiekvienam, ypač svarbu į mitybos racioną jas įtraukti sportuojantiems. Pasak A. Sujetos, aktyviai gyvenantiems žmonėms avižos tampa nepamainomu vertingos energijos šaltiniu, taip pat, derinant su kitais maisto produktais, aprūpina organizmą ne tik raumenims būtinais baltymais, bet ir angliavandeniais. Valgyti avižas sveika įvairiais „formatais“, vienas patogiausių iš jų –avižų duona, kurią galima įsigyti parduotuvėse.

„Kalbant apie lėtuosius angliavandenius, avižos – optimalus energijos šaltinis. Faktas: avižos turi žemą glikeminį indeksą – laiko tarpą, per kurį gliukozės koncentracija kraujyje pakyla, žymintį rodiklį. Todėl suvalgius avižų žmogaus organizmas energija aprūpinamas kelioms valandoms, kai tuo tarpu daug cukraus savyje turintys produktai energijos teikia vos trumpam“, – paaiškina ekspertas.

Be to, pasak specialisto, kruopščiai derinant mitybą ir sportą, didesnį teigiamą poveikį žmogaus organizmui teikia ir avižose esančios skaidulos: jos ima „rišti“ perteklines tulžies rūgštis ir riebalus, tokiu būdu mažindamos blogojo cholesterolio kiekį kraujyje.

Kiek ir kada valgyti?

Kiek avižų suvalgyti turėtų sportuojantis žmogus, pasak A. Sujetos, priklauso nuo praktikuojamo sporto – kuo šis intensyvesnis, tuo daugiau energijos organizmui prireikia. Žinoma, yra ir vadinamosios „grindys“, vienodai galiojančios ir pasyvesniems žmonėms – mažiausias suvalgyti reikalingas kiekis.

„Remiantis įvairiais tyrimais, pavyzdžiui, dar 2015-ais metais prestižiniame moksliniame žurnale „The Journal of the American Medical Association“ publikuotu plačios apimties tyrimu, bent dvi skaidulomis turtingo maisto porcijos perdien arba viena tokia porcija ir vienas skaidulų pilnas užkandis perdien yra ne tik rekomenduotina, bet ir pakankama norma ligų prevencijai. Šiuo atveju, avižos ir jų gaminiai čia puikiai tinka“, – sako A. Sujeta.

Tuo tarpu kada tiksliai sportuojantiems verčiau valgyti avižas, priklauso nuo jų paruošimo „formato“. „Jei renkatės valgyti avižų košę ar, pavyzdžiui, batonėlius, tai yra gausiai skaidulomis praturtintą maistą, tuomet pasistiprinti reikėtų likus bent dviem ar trims valandoms iki aktyvios treniruotės. Tuo tarpu jei avižomis renkatės praturtinti skirtingus kokteilius, kuriuos geriate ne per dideliais kiekiais, jas taip pasistiprinti galite ir likus pusantros valandos iki sporto“, – sako A. Sujeta.

Pranešimą paskelbė: Justina Steiblytė, Fabula Hill+Knowlton Strategies

(Perskaityta per mėnesį: 2, iš jų šiandien: 1.)