Turbūt kiekvienas esame girdėję apie pozityvią muzikos naudą besivystančioms vaikų smegenims, tačiau ar muzika lygiai taip pat teigiamai veikia ir suaugusius? Muzikos klausytis einant, dirbant, sportuojant ar važiuojant automobiliu daugumai yra įprasta, tačiau nuomonės dažnai išsiskiria, kai kalbama apie miegą. Visgi miego specialistai tikina, kad teisingai pasirinkus miego garsus, ne tik galima lengviau užmigti, bet ir prailginti giliojo miego laiką, kuris yra tiesiogiai susijęs su mūsų produktyvumu ir gera savijauta.
Atitolina nuo minčių ir pašalinio triukšmo
Medicinos centro „Neuromeda“ miego specialistė ir tinklaraštininkė Evelina Pajėdienė aiškina, kad muzikos prieš miegą ir jau užmigus klausoma dėl kelių priežasčių. Visų pirma, muzika gali padėti atsipalaiduoti – moksliniai tyrimai rodo, kad ji padeda lengviau užmigti nemiga besiskundžiantiems ar nerimą patiriantiems žmonėms.
„Muzika daug efektyviau nei buvimas tyloje atitolina žmogų nuo stresą keliančių minčių bei padeda maskuoti išorinį triukšmą miegamojo aplinkoje – juk kokybiško miego trukdžiu gali tapti ir partnerio knarkimas. Be muzikos verta išbandyti ir vadinamojo „balto triukšmo“ (ang. white noise) garsus, kurie, skleidžiami tam tikru dažniu ir sinchronizuoti su žmogaus smegenų ir širdies aktyvumu, gali padidinti giliojo miego trukmę. O tai turi naudos mūsų kūrybingumui, darbingumui ir pažintinėms funkcijoms“, – sako E. Pajėdienė.
Muzika gali padėti sulėtinti kvėpavimą, širdies ritmą, kraujo spaudimą ir tuo pačiu patiriamą stresą. Būtent todėl užsukus į SPA beveik visuomet galima išgirsti raminančią, lėtą muziką. Kita vertus, muzika gali turėti ir priešingą poveikį – pagreitinti širdies veiklą, išskirti dopaminą ir adrenaliną bei padėti sutelkti dėmesį. Todėl taip populiaru sporto klube klausyti šokių muzikos, o dainos, pagal kurias mankštinosi Rokis, jau yra tapusios sporto klasika.
Dažnėja įprotis klausyti visą naktį
„Huawei“ produktų vadovas Lietuvoje Audrius Granickas teigia, jog jaunajai kartai apskritai būdinga muzikos klausyti dažniau bei intensyviau, tad ir užmigti su ausinėmis jie nevengia.
„Kadangi garsiai įjungta muzika gali trukdyti kitiems namų gyventojams ir tiesiog ne taip kokybiškai girdėtis, patogiau jos klausyti per ausines. Visgi naudojant laidines ausines, muzikos ar „balto triukšmo“ klausyti daugeliui pavyksta ne ilgiau keleto valandų – juk miego metu judame, muistomės ir laidus lengva arba išsitraukti iš ausų, arba į juos įsipainioti ir save prižadinti“, – aiškina A. Granickas.
Anot jo, ramiam miegui geriausiai tinka belaidės ausinės, kurios ne tik užtikrina garso kokybę, bet ir naktį sukiojantis netrukdo miegoti.
„Žvelgiant į naujausias ausinių tendencijas, reiktų pastebėti, kad naktiniams melomanams patogiausios – belaidės ausinės. Taip pat jos turėtų būti ilgai neišsikraunančios, jog klausytis muzikos iš tiesų būtų galima visą naktį be pertrūkių. Norėdami patenkinti šiuos poreikius neseniai išleidome „Huawei FreeBuds 3“ ausines, kurios be viso to dar ir izoliuoja triukšmą, tad puikiai tinka didmiesčių gyventojams, nenorintiems prabusti nuo iš gatvės sklindančių garsų“, – kalba „Huawei“ produktų vadovas Lietuvoje.
Rekomendacijų muzikai geriau neieškoti
Miego specialistė Evelina Pajėdienė pastebi, kad bet kokios muzikinių žanrų rekomendacijos šiuo atveju tėra subjektyvi nuomonė, mat geriausia rinktis tą muziką, kuri nuramina būtent jus. Pavyzdžiui, klasikinė muzika savo struktūra gali būti kiek per sudėtinga vieniems klausytojams, ir kaip tik tobulai tikti tiems, kurie prie jos pripratę.
„Reiktų pastebėti, kad rami, meditacinio pobūdžio muzika mažiau apkrauna ir labiau atpalaiduoja mūsų protą negu ritminga, greitesnio tempo muzika. Bet svarbiausia, kad muzika patiktų pačiam klausančiajam, nes jei ji bus parinkta „ne pagal skonį“, teigiamo poveikio greičiausiai nesukels“, – sako „Neuromeda“ specialistė.
Be muzikos ar „balto triukšmo“ naktį galima išbandyti audioknygų, pasakų ar poezijos klausymą. Tačiau miego specialistė pažymi, kad daugeliui žmonių būtent muzika užmigti padeda greičiau, o miegoti leidžia giliau bei kokybiškiau.
Pranešimą paskelbė: Inga Petrauskaitė, UAB „INK agency“